FAQ - Powiatowy Urząd Pracy w Gliwicach


Nagłówek

FAQ

Jakie obowiązki ma osoba bezrobotna?

Informacje w tym zakresie znajdziesz na stronie Prawa i obowiązki osoby bezrobotnej.

Jakie okresy są zaliczane do 365 dni uprawniających do zasiłku?

Do 365 dni uprawniających do zasiłku zaliczane są okresy:
  1. zasadniczej służby wojskowej, przeszkolenia wojskowego, służby przygotowawczej, służby kandydackiej, kontraktowej zawodowej służby wojskowej, ćwiczeń wojskowych, okresowej służby wojskowej, terytorialnej służby wojskowej pełnionej rotacyjnie lub służby wojskowej pełnionej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny oraz zasadniczej służby w obronie cywilnej i służby zastępczej, a także służby w charakterze funkcjonariusza, o którym mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin;
  2. urlopu wychowawczego udzielonego na podstawie odrębnych przepisów;
  3. pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy lub służby, o której mowa w pkt 1, renty szkoleniowej oraz okresy przypadające po ustaniu zatrudnienia, wykonywania innej pracy zarobkowej albo po  zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności, okresy pobierania zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego, jeżeli podstawę wymiaru tych zasiłków i świadczenia, z uwzględnieniem kwoty składek na ubezpieczenia społeczne, stanowiła kwota wynosząca co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę;
  4. niewymienione powyżej, okresy, za które były opłacane składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy, jeżeli podstawę wymiaru składek stanowiła kwota wynosząca co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę;
  5. za które przyznano odszkodowanie z tytułu niezgodnego z przepisami rozwiązania przez pracodawcę stosunku pracy lub stosunku służbowego, oraz okres, za który wypłacono pracownikowi odszkodowanie z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę;
  6. świadczenia usług na podstawie umowy uaktywniającej, o której mowa w art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
  7. pobierania renty rodzinnej, w przypadku gdy nastąpił zbieg prawa do tej renty z prawem do renty z tytułu niezdolności do pracy i wybrano pobieranie renty rodzinnej;
  8. sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem przez osoby, o których mowa w art. 6a ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych;
  9. pobierania świadczenia pielęgnacyjnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, lub zasiłku dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, jeżeli utrata prawa do nich była spowodowana śmiercią osoby, nad którą opieka była sprawowana; 
  10. zasadniczej służby wojskowej lub okresowej służby wojskowej, jeżeli okres jej odbywania wynosił co najmniej 240 dni i przypadł w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy.

Jakie prawa ma osoba bezrobotna?

Jako osoba bezrobotna masz prawo do:
  1. rejestracji we właściwym powiatowym urzędzie pracy po przedstawieniu niezbędnych dokumentów;
  2. zasiłku dla bezrobotnych, jeżeli spełniasz ustawowe warunki do jego nabycia (dodatkowo jeżeli jesteś cudzoziemcem, który posiada zezwolenie na pobyt czasowy, o którym mowa w art. 114 ust. 1 albo art. 126 ust. 1 (ustawa o cudzoziemcach -  Dz. U. z 2017r. poz. 2206, z późn. zm.), albo wizę wydaną w celu wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to aby uzyskać status bezrobotnego i nabyć prawo do zasiłku musisz bezpośrednio przed rejestracją jako osoba bezrobotna być zatrudniony nieprzerwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres co najmniej 6 miesięcy); 
  3. korzystania nieodpłatnie z usług rynku pracy, takich jak: pośrednictwo pracy na terenie kraju i za granicą, poradnictwo zawodowe w tym udział w zajęciach aktywizacyjnych, organizowanych w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy;
  4. skierowania do podmiotów, gmin, pracodawców, przedsiębiorców, agencji zatrudnienia, na subsydiowane zatrudnienie, np. w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych, prac społecznie użytecznych, grantu na utworzenie stanowiska pracy zdalnej, świadczenia aktywizacyjnego po przerwie związanej z wychowaniem dziecka lub sprawowaniem opieki nad osobą zależną;
  5. ubiegania się o:
  1. ubezpieczenia zdrowotnego, o ile nie podlegasz ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu np. ubezpieczenie rolników w KRUS, z tytułu pobierania renty rodzinnej.

Jakie są konsekwencje odmowy przyjęcia propozycji pracy?

Odmowa przez bezrobotnego przyjęcia odpowiedniej propozycji pracy, bez uzasadnionej przyczyny, skutkuje pozbawieniem statusu bezrobotnego.

Jakie są korzyści grupowego poradnictwa zawodowego?

Najczęściej osiągane efekty poradnictwa grupowego:
  • nabycie umiejętności prezentacji własnej osoby w kontaktach z pracodawcami;
  • wzrost motywacji i wiary w skuteczność podejmowanych działań;
  • określenie potencjału zawodowego;
  • określenie predyspozycji i zainteresowań zawodowych;
  • zwiększenie samodzielności w poszukiwaniu zatrudnienia;
  • zaplanowanie ścieżki kariery zawodowej;
  • dokonanie analizy rynku pracy pod kątem własnych możliwości i preferencji zawodowych;
  • usystematyzowanie wiedzy klienta o sobie;
  • podjęcie decyzji zawodowej dotyczącej wyboru zawodu lub przekwalifikowania czy uzupełnienie wykształcenia;
  • określenie celu zawodowego;
  • uzyskanie wiedzy na temat form wsparcia oferowanych przez urząd pracy.

Jakie są korzyści z odbycia stażu?

Stażysta nabywa praktyczne umiejętności przez realizowanie zadań w miejscu pracy i zdobywa doświadczenie zawodowe zwiększające szansę na podjęcie pracy, przy udziale opiekuna wyznaczonego przez pracodawcę.

Po zakończeniu stażu stażysta otrzymuje zaświadczenie wystawione przez starostę wraz z kopią programu stażu oraz swojego sprawozdania i opinii organizatora stażu, z informacją  o wykonywanych zdaniach i zdobytych umiejętnościach.

Jakie są korzyści z podjęcia prac interwencyjnych?

Osoba skierowana na prace interwencyjne:
  • zostaje zatrudniona przez pracodawcę i osiąga z tego tytułu wynagrodzenie,
  • zdobywa doświadczenie zawodowe,
  • jest objęta ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnymi.

Jakie są korzyści z podjęcia robót publicznych?

Osoba skierowana do zatrudnienia w ramach robót publicznych:
  • zostaje zatrudniona przez pracodawcę i osiąga z tego tytułu wynagrodzenie
  • zdobywa doświadczenie zawodowe,
  • jest objęta ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnymi.

Jakie świadczenie będą mi przysługiwały jeśli zajdę w ciążę mając status bezrobotnej bez prawa do zasiłku?

Ustawa nie przewiduje dodatkowych świadczeń pieniężnych wypłacanych osobom bezrobotnym będącym w ciąży.

Jakie świadczenie będą mi przysługiwały jeśli zajdę w ciążę mając status bezrobotnej z prawem do zasiłku?

W razie urodzenia dziecka przez kobietę pobierającą zasiłek lub w ciągu miesiąca po jego zakończeniu, okres zasiłku ulega przedłużeniu o czas, przez który przysługiwałby jej, zgodnie z odrębnymi przepisami, zasiłek macierzyński.

Jakiej pomocy może oczekiwać osoba niepełnosprawna zarejestrowana w urzędzie pracy?

Osoba niepełnosprawna może być zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy jako:
  • bezrobotny – to osoba, która posiada ustaloną niepełnosprawność, jednak nie jest uprawniona m.in. do renty z tytułu niezdolności do pracy, renty socjalnej, zasiłku stałego.
  • poszukujący pracy – to osoba, która oprócz ustalonej niepełnosprawności jest uprawniona  m.in. do renty z tytułu niezdolności do pracy, renty socjalnej, zasiłku stałego.
Osoba z orzeczonym stopniem o niepełnosprawności, która jest zdolna do podjęcia zatrudnienia w co najmniej połowie wymiaru czasu pracy, posiadająca status "bezrobotnego" może skorzystać ze wszystkich usług urzędu pracy i instrumentów przewidzianych dla osoby bezrobotnej.

Dla osób niepełnosprawnych posiadających status "poszukującej pracy", a nie pozostających w zatrudnieniu, przewidziane są usługi urzędu pracy i instrumenty finansowane ze środków PFRON.

Przejdź na stronę Dla niepełnosprawnych, aby dowiedzieć się więcej.

Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej

Dofinansowanie na podjęcie działalności gospodarczej – są to jednorazowe środki pieniężne skierowane do osób, które pragną rozpocząć własną działalność gospodarczą.

Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej może otrzymać: Osoba, która jest zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna, Absolwent Centrum Integracji Społecznej  lub Absolwent Klubu Integracji Społecznej.

Otrzymane środki należy wykorzystać zgodnie ze złożonym wnioskiem i terminem wskazanym w umowie.

Pamiętaj:
Dotowany jest zobowiązany do zwrotu, w ciągu 30 dni od dnia doręczenia wezwania, przyznanego dofinansowania wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia ich uzyskania, jeżeli:
  • otrzymane środki wykorzysta niezgodnie z przeznaczeniem,
  • będzie prowadził działalność gospodarczą lub będzie członkiem spółdzielni socjalnej przez okres krótszy niż 12 miesięcy,
  • złoży wniosek o zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy po dniu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej,
  • podejmie zatrudnienie w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej,
  • złożył niezgodne z prawdą oświadczenia,
  • naruszy inne warunki umowy cywilno- prawnej, o której mowa powyżej.
Osoba, która chce otrzymać dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej powinna złożyć we właściwym - ze względu na miejsce zamieszkania, pobytu lub miejsce prowadzenia działalności - Powiatowym Urzędzie Pracy, kompletny i prawidłowo sporządzony wniosek oraz przedstawić propozycję zabezpieczenia wnioskowanych środków na wypadek konieczności zwrotu dofinansowania.

Pamiętaj:
Uzyskanie dofinansowania uzależnione jest od środków finansowych, którymi dysponuje Powiatowy Urząd Pracy. Wniosek o dofinansowanie może zostać uwzględniony w przypadku gdy bezrobotny spełnia warunki określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 kwietnia 2012 r. (Dz. U. z 2012r.  Poz. 457 ze zm.) w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej.

Jestem osobą bezrobotną zarejestrowaną w brytyjskim urzędzie pracy i pobieram brytyjski zasiłek dla bezrobotnych. Przez ostatnie trzy lata pracowałam w Wielkiej Brytanii. Chciałabym jednak wrócić do Polski. Czy stracę wówczas prawo do brytyjskiego zasiłku dla bezrobotnych?

NIE. Zgodnie z unijnymi przepisami o koordynacji  bezrobotny, który uzyskał prawo do zasiłku dla bezrobotnych w państwie członkowskim (w tym przypadku Wielkiej Brytanii) może udać się do innego państwa członkowskiego w celu poszukiwania tam pracy. Zachowuje on wówczas prawo do tego świadczenia. Prawo unijne reguluje jednak warunki i granice zachowania prawa do zasiłku. Po pierwsze, dany bezrobotny musi pozostawać w dyspozycji urzędu pracy państwa, w którym przyznano mu zasiłek przez co najmniej 4 tygodnie (brytyjska instytucja właściwa może wyrazić zgodę na wyjazd przed upływem tego terminu; zgodnie z zaleceniem unijnym taką zgodę urząd powinien wydać zwłaszcza bezrobotnemu towarzyszącemu swojemu małżonkowi lub partnerowi, który podjął pracę w innym państwie niż państwo właściwe) . Następnie osoba bezrobotna musi zgłosić w brytyjskim urzędzie pracy zamiar wyjazdu do Polski w celu poszukiwania pracy. Wówczas brytyjska instytucja wystawi na jej rzecz dokument U2, który potwierdza zachowanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych , czyli prawo do tzw. transferu zasiłku.
Po przyjeździe do Polski należy w ciągu 7 dni  zarejestrować się jako osoba poszukująca pracy w powiatowym urzędzie pracy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania i podporządkować się wymogom kontrolnym stawianym przez ten urząd. Dokument U2 trzeba złożyć we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wojewódzkim urzędzie pracy. Jeśli jednak bezrobotny nie zarejestruje się w polskich służbach zatrudnienia w ciągu 7 dni od dnia wyjazdu z Wielkiej Brytanii, wówczas prawo do transferu zasiłku za okres pomiędzy wyjazdem z państwa właściwego a rejestracją w państwie poszukiwania pracy nie przysługuje. Transfer zasiłku dla bezrobotnych do innego państwa członkowskiego może być dokonany na okres 3 miesięcy, lecz nie może przekroczyć okresu, na jaki świadczenie zostało przyznane. W wyjątkowych sytuacjach może być on przedłużony do maksymalnie 6 miesięcy. Zasiłek nie będzie wypłacany przez powiatowy urząd pracy, lecz przez brytyjską instytucję właściwą. Wpłaty będą dokonywane bezpośrednio na konto bankowe osoby bezrobotnej bądź w inny sposób ustalony przez ww. instytucję.

Jestem osobą bezrobotną, która pracowała ostatnio w Hiszpanii. Z powodu redukcji zatrudnienia utraciłem pracę. Chciałbym wrócić do Polski i w kraju ubiegać się o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych. Do jakiej instytucji w Polsce mam się zgłosić, aby złożyć wniosek o zasiłek dla bezrobotnych?

Po przyjeździe do Polski osoba zainteresowana powinna w pierwszej kolejności zarejestrować się jako osoba bezrobotna w powiatowym urzędzie pracy właściwym dla jej miejsca zameldowania lub czasowego pobytu. Następnie powinna złożyć wszelkie wymagane dokumenty, w tym także dokumenty poświadczające jej pracę za granicą w wojewódzkim urzędzie pracy właściwym dla jej miejsca zamieszkania. Może także złożyć ww. dokumenty w powiatowym urzędzie pracy, który przekaże je zgodnie z właściwością do wojewódzkiego urzędu pracy.

Kiedy przysługuje prawo do zasiłku uzupełniającego?

Zasiłek uzupełniający tj. stanowiący kontynuację nabytego prawa do zasiłku będzie przysługiwał, jeżeli:
  1. utracisz status osoby bezrobotnej na okres krótszy niż 365 dni z powodu:
    1. podjęcia zatrudnienia,
    2. podjęcia innej pracy zarobkowej,
    3. podjęcia pozarolniczej działalności,
    4. uzyskiwania przychodu w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie
  2. oraz zarejestrujesz się we właściwym powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna w okresie 14 dni od dnia:
    1. ustania zatrudnienia,
    2. zaprzestania wykonywania innej pracy zarobkowej,
    3. zaprzestania prowadzenia pozarolniczej działalności,
    4. zaprzestania pobierania po ustaniu zatrudnienia, zasiłku chorobowego, zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego,
    5. zaprzestania osiągania przychodu przekraczającego połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie.
Nabędziesz prawo do zasiłku uzupełniającego na czas skrócony o okres pobierania zasiłku przed utratą statusu osoby bezrobotnej oraz o okresy, o które zasiłek ulega skróceniu.

Jeżeli utracisz status osoby bezrobotnej na okres nie dłuższy niż 365 dni, a w dniu kolejnej rejestracji spełnisz warunki do uzyskania prawa do zasiłku, uzyskasz prawo do zasiłku uzupełniającego na okres pomniejszony o poprzedni okres pobierania zasiłku.

Kiedy wypłacany jest zasiłek?

Zasiłek dla bezrobotnych wypłacany jest w terminach ustalonych przez powiatowy urząd pracy, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia upływu okresu, za który świadczenie jest wypłacane.

Komu przysługuje dodatek aktywizacyjny?

Dodatek aktywizacyjny będziesz mógł otrzymać, jeżeli:
  1. jesteś bezrobotnym z prawem do zasiłku i z własnej inicjatywy podejmiesz zatrudnienie lub inną pracę zarobkową,
  2. w wyniku skierowania przez powiatowy urząd pracy podejmiesz zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy i będziesz otrzymywać wynagrodzenie niższe od minimalnego.
Dodatek aktywizacyjny nie będzie Ci przysługiwał, jeżeli:
  1. podejmiesz zatrudnienie w wyniku skierowania przez powiatowy urząd pracy do wykonywania robót publicznych, prac interwencyjnych lub na stanowisko pracy, którego koszty wyposażenia lub doposażenia zostały zrefundowane ze środków Funduszu Pracy;
  2. podejmiesz zatrudnienie lub inną pracę zarobkową u pracodawcy, u którego byłeś zatrudniony lub dla którego wykonywałeś inną pracę zarobkową bezpośrednio przed zarejestrowaniem;
  3. podejmiesz zatrudnienie lub inną pracę zarobkową za granicą Rzeczypospolitej Polskiej u pracodawcy zagranicznego;
  4. przebywasz na urlopie bezpłatnym.

Komu przysługuje prawo do ubezpieczenia zdrowotnego?

Prawo do ubezpieczenia zdrowotnego przysługuje zarejestrowanym osobom bezrobotnym. Osobom tym przysługuje prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Osoby bezrobotne objęte ubezpieczeniem zdrowotnym mogą zgłaszać do ubezpieczenia członków rodziny, na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Kto może być przeszkolony pod potrzeby pracodawcy w ramach trójstronnej umowy szkoleniowej?

Skierowanie na szkolenie w ramach umowy trójstronnej może dostać zarejestrowana w urzędzie pracy:
  1. osoba bezrobotna,
  2. osoba poszukująca pracy:
    1. będąca w okresie wypowiedzenia stosunku pracy lub stosunku służbowego, z winy pracodawcy,
    2. pracująca u pracodawcy w stanie upadłości lub likwidacji, z wyłączeniem likwidacji w celu prywatyzacji,
    3. otrzymująca świadczenia socjalne na urlopie górniczym lub górniczy zasiłek socjalny,
    4. uczestnicząca w indywidualnym programie integracji lub zajęciach Centrum Integracji Społecznej,
    5. będąca żołnierzem rezerwy,
    6. pobierająca rentę szkoleniową,
    7. pobierająca świadczenie szkoleniowe wypłacane przez pracodawcę,
    8. będąca domownikiem lub małżonkiem rolnika, szukającym pracy poza rolnictwem i podlegająca ubezpieczeniu społecznemu,
    9. będąca cudzoziemcem, m.in. obywatelem państwa należącego do Unii Europejskiej lub państwa, które zawarło odpowiednie umowy ze Wspólnotą Europejską; uchodźcą; osoba posiadającą zezwolenie na pobyt stały, osiedlenie się,
  3. osoba pracująca w wieku 45 lat i powyżej.

Kto może skorzystać z pośrednictwa pracy?

Pośrednictwo pracy jest skierowane do bezrobotnych i poszukujących pracy oraz do pracodawców. Osoby do których jest skierowane pośrednictwo nie mają żadnych ograniczeń w korzystaniu z tej formy wsparcia.

Pracodawca ma prawo zastrzec, by dobór kandydatów na zgłoszoną przez niego ofertę pracy był dokonany przez pośrednika. Wówczas taka oferta przedstawiona będzie jedynie tym bezrobotnym i poszukującym pracy, którzy spełniają warunki określone w ofercie, a publicznie dostępny będzie jedynie jej skrócony opis. Pamiętajmy jednak, że ograniczenia nigdy nie mogą dyskryminować nikogo ze względu na jego płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie czy orientację seksualną.

Kto może ubiegać się o zwrot kosztów opieki nad dzieckiem?

O refundację kosztów opieki nad dzieckiem możesz ubiegać się, jeśli spełnisz poniższe warunki:
  • jesteś osobą bezrobotną i wychowujesz samotnie co najmniej jedno dziecko do lat siedmiu albo opiekujesz się osobą zależną,
  • podejmiesz zatrudnienie albo inną pracę zarobkową,
  • zostaniesz skierowany na staż, przygotowanie zawodowe dorosłych lub szkolenie,
a Twoje miesięczne przychody nie przekroczą minimalnego wynagrodzenia.

Pamiętaj!
Jeśli podejmiesz zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, zwrot kosztów będziesz mógł otrzymywać przez okres do 6 miesięcy.

Jeśli zostaniesz skierowany na staż, przygotowanie zawodowe dorosłych lub szkolenie, zwrot kosztów opieki nad dzieckiem będziesz mógł otrzymywać przez cały okres ich trwania.

Mój ostatni okres pracy w Polsce wynosi 3 miesiące. Wcześniej przez 4 lata pracowałem w Niemczech. Czy ma to wpływ na uzyskanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych w Polsce?

TAK. Zgodnie polskim ustawodawstwem  prawo do zasiłku dla bezrobotnych przysługuje bezrobotnemu, który w okresie 18 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień rejestracji w powiatowym urzędzie pracy był zatrudniony lub ubezpieczony łącznie przez co najmniej 365 dni. W myśl unijnych przepisów o koordynacji  bezrobotny ubiegający się o świadczenia z tytułu bezrobocia ma prawo do uwzględnienia, w koniecznym zakresie, okresów pracy spełnionych w innym państwie członkowskim. Należy jednak podkreślić, że uwzględnienie okresów ubezpieczenia spełnionych w Niemczech może nastąpić wyłącznie pod warunkiem spełnienia przez bezrobotnego ostatniego okresu ubezpieczenia na terytorium Polski, tj. państwa, w którym ubiega się on o zasiłek. Jak wynika z powyższego pytania, osoba bezrobotna spełniła ostatni okres pracy na terytorium Polski. Jest on jednak niewystarczający do przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych na podstawie polskich przepisów. Konieczne będzie zaliczenie okresu pracy w Niemczech do okresu uprawniającego do zasiłku dla bezrobotnych w Polsce.
Osoba bezrobotna po dokonaniu rejestracji w powiatowym urzędzie pracy, powinna złożyć dokumenty od niemieckiego pracodawcy w celu uzyskania przez  polską instytucje właściwą (właściwy dla miejsca zamieszkania osoby bezrobotnej wojewódzki urząd pracy) urzędowego dokumentu potwierdzającego okresy ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na własny rachunek osoby bezrobotnej na terytorium Niemiec. Należy także podkreślić, że osoba bezrobotna może także sama uzyskać urzędowy dokument U1 w niemieckiej instytucji właściwej i złożyć go w polskiej instytucji właściwej. Jest to jednak jej prawo, a nie obowiązek. Wojewódzki urząd pracy po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego i zsumowaniu okresów pracy w Niemczech i Polsce wyda decyzję w kwestii przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych, na zasadach koordynacji.

Przykład:
Pan Nowak pracował ostatnio w Polsce przez 6 miesięcy – od 1 stycznia 2013 r. do 30 czerwca 2013 r. W okresie od 1 stycznia 2011 r. do 30 grudnia 2012 r. Pan Nowak pracował w Czechach. 2 lipca 2013 r. zarejestrował się w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna. Polskie przepisy jako warunek nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych przewidują „przepracowanie" co najmniej 365 dni w ciągu 18 miesięcy poprzedzających dzień rejestracji jako osoba bezrobotna. W związku z faktem, że jego ostatni okres pracy w Polsce wynosi tylko 6 miesięcy nie spełnia on warunku wynikającego z polskich przepisów. Konieczne zatem będzie zsumowanie okresów jego pracy w Czechach i w Polsce w celu przyznania mu prawa do zasiłku dla bezrobotnych.

Należy także dodać, że sumowanie okresów pracy najemnej lub pracy na własny rachunek, zgodnie z unijnymi przepisami o koordynacji, stosuje się tylko w niezbędnym zakresie. Oznacza to, że jeśli okres zatrudnienia w państwie, w którym bezrobotny ubiega się o zasiłek dla bezrobotnych jest wystarczający do przyznania tego prawa, wówczas nie sumuje się okresów pracy spełnionych za granicą. 

Przykład:
Pan Kowalski pracował w Polsce od początku 2009 r. do końca 2012 r. 1 stycznia 2013 r. podjął pracę w Holandii i utracił ją po trzech miesiącach. 3 kwietnia 2013 r. zarejestrował się w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny. Polskie przepisy jako warunek nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych przewidują „przepracowanie" co najmniej 365 dni w ciągu 18 miesięcy poprzedzających dzień rejestracji jako osoba bezrobotna. Pan Kowalski w ciągu 18 miesięcy poprzedzających dzień rejestracji w powiatowym urzędzie pracy, spełnił na terytorium Polski ponad 365 dni, a zatem jego okres pracy w Holandii nie ma znaczenia dla przyznania mu prawa do zasiłku dla bezrobotnych.

Na jak długo możesz utracić status osoby bezrobotnej?

Status osoby bezrobotnej utracisz na okres:
  1. 120 dni w przypadku:
    1. pierwszej odmowy bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy albo innej formy pomocy ze strony powiatowego urzędu pracy bądź poddania się badaniom lekarskim lub psychologicznym, mającym na celu ustalenie zdolności do pracy lub udziału w innej formie pomocy określonej w ustawie,
    2. pierwszego przerwania z własnej winy szkolenia, stażu, realizacji indywidualnego planu działania lub wykonywania prac społecznie użytecznych lub innej formy pomocy określoną w ustawie,
    3. pierwszego przerwania z własnej winy udziału w działaniach w ramach Programu Aktywizacja i Integracja realizowanych przez powiatowy urząd pracy, inne podmioty na jego zlecenie lub przez ośrodek pomocy społecznej,
    4. pierwszego niepodjęcia szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, stażu, wykonywania prac społecznie użytecznych lub innej formy pomocy określonej w ustawie,
    5. pierwszego niestawiennictwa w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym terminie i nie powiadomienia w okresie do 7 dni o uzasadnionej przyczynie tego niestawiennictwa;
  2. 180 dni w przypadku:
    1. drugiej odmowy bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy albo innej formy pomocy ze strony powiatowego urzędu pracy bądź poddania się badaniom lekarskim lub psychologicznym, mającym na celu ustalenie zdolności do pracy lub udziału w innej formie pomocy określonej w ustawie,
    2. drugiego przerwania z własnej winy szkolenia, stażu, realizacji indywidualnego planu działania lub wykonywania prac społecznie użytecznych lub innej formy pomocy określoną w ustawie,
    3. drugiego przerwania z własnej winy udziału w działaniach w ramach Programu Aktywizacja i Integracja realizowanych przez powiatowy urząd pracy, inne podmioty na jego zlecenie lub przez ośrodek pomocy społecznej,
    4. drugiego niepodjęcia szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, stażu, wykonywania prac społecznie użytecznych lub innej formy pomocy określonej w ustawie,
    5. drugiego niestawiennictwa w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym terminie i nie powiadomienia w okresie do 7 dni o uzasadnionej przyczynie tego niestawiennictwa;
  3. 270 dni w przypadku:
    1. trzeciej i każdej kolejnej odmowy bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy albo innej formy pomocy ze strony powiatowego urzędu pracy bądź poddania się badaniom lekarskim lub psychologicznym, mającym na celu ustalenie zdolności do pracy lub udziału w innej formie pomocy określonej w ustawie,
    2. trzeciego i każdego kolejnego przerwania z własnej winy szkolenia, stażu, realizacji indywidualnego planu działania lub wykonywania prac społecznie użytecznych lub innej formy pomocy określoną w ustawie,
    3. trzeciego i każdego kolejnego przerwania z własnej winy udziału w działaniach
    4. w ramach Programu Aktywizacja i Integracja realizowanych przez powiatowy urząd pracy, inne podmioty na jego zlecenie lub przez ośrodek pomocy społecznej,
    5. trzeciego i każdego kolejnego niepodjęcia szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, stażu, wykonywania prac społecznie użytecznych lub innej formy pomocy określonej w ustawie,
    6. trzeciego i każdego kolejnego niestawiennictwa w powiatowym urzędzie pracy
    7. w wyznaczonym terminie i nie powiadomienia w okresie do 7 dni o uzasadnionej przyczynie tego niestawiennictwa.

Na jaki okres jest przyznawane prawo do zasiłku?

Okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych wynosi:
  • 180 dni – jeśli mieszkasz w okresie pobierania zasiłku na obszarze powiatu, którego stopa bezrobocia w dniu 30 czerwca roku poprzedzającego dzień nabycia prawa do zasiłku nie przekraczała 150% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju;
  • 365 dni – jeśli:
    • mieszkasz w okresie pobierania zasiłku na obszarze powiatu, którego stopa bezrobocia w dniu 30 czerwca roku poprzedzającego dzień nabycia prawa do zasiłku przekraczała 150% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
    • masz powyżej 50 roku życia oraz jednocześnie posiadasz co najmniej 20-letni okres uprawniający do zasiłku,
    • masz na utrzymaniu co najmniej jedno dziecko w wieku do 15 lat, a Twój małżonek jest także osobą bezrobotną i utraci prawo do zasiłku z powodu upływu okresu jego pobierania po dniu nabycia prawa do zasiłku przez Ciebie,
    • samotnie wychowujesz co najmniej jedno dziecko w wieku do 15 lat.
Okres pobierania zasiłku ulega:
  1. skróceniu o okres zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych oraz o okres odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych przypadających na okres, w którym przysługiwałby zasiłek, oraz o okresy nieprzysługiwania zasiłku, o którym mowa w art. 75 ust. 1-3,
  2. przedłużeniu o czas przez, który przysługiwałby kobiecie z prawem do zasiłku zasiłek macierzyński w przypadku urodzenia dziecka w okresie jego pobierania lub w ciągu miesiąca po jego zakończeniu.
Okres pobierania zasiłku nie ulega zmianie, jeśli w okresie posiadania prawa do zasiłku zmienisz miejsce zamieszkania i będzie to skutkowało zmianą właściwości powiatowego urzędu pracy, jednak wcześniej masz obowiązek powiadomić o tym fakcie urząd pracy, w którym jesteś zarejestrowany a następnie w terminie 14 dni od zmiany miejsca zameldowania stawić się w powiatowym urzędzie pracy właściwym dla nowego miejsca zamieszkania.
Showing 51 - 75 of 98 results.

partners

shortcut-links

 go-to-top